Як адаптуватись до режиму «карантин»
Чим зайняти дитину під час карантину?
10 кроків, щоб стати кращими батьками
Пам'ятка для батьків
· Покарання – моральний замах на здоров'я: фізичне і психічне.
·
Покарання не повинно бути за рахунок любові. Не залишайте дитину без
заслуженої похвали і нагороди. Ніколи не відбирайте подарованого вами чи кимось
іншим.
·
Краще не карати, ніж карати із запізненням. Запізнілі покарання нагадують
дитині про минуле, не дають змоги стати іншою.
·
Покараний – вибачений. Інцидент вичерпано – сторінка перегорнута. Наче
нічого й не трапилося. Про старі гріхи жодного слова. Не заважайте починати
життя спочатку.
·
Хоч би що там трапилося, хоч би якою була провина, покарання не повинно
сприйматися дитиною, як перевага вашої сили над її слабкістю, як приниження.
·
Дитина не повинна боятися покарання. Найвразливіше для неї – ваше
засмучення.
·
Не забувайте, що ключ до серця дитини лежить через гру. Саме в процесі гри
ви зможете передати їй необхідні навички, знання, поняття про життєві правила
та цінності, краще розуміти один одного.
·
Частіше розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації,
суть заборон та обмежень. Допоможіть дитині навчитися вербально висловлювати
свої бажання, почуття та переживання, навчитись інтерпретувати свою поведінку
та поведінку інших людей.
Прийнята в деяких родинах систем залякування дітей, безумовно, заслуговує
осудження, бо стає джерелом виникнення особливого способу самозбереження –
неправдивості та нещирості. Тяжкі переживання особливо негативно впливають на
формування таланту, особистості дитини, легко приводять до психастенічних
реакцій, імпульсивних дій та ефектів.
Існує
термін «шкільна фобія», тобто острах у деяких дітей перед відвідуванням школи.
Насправді часто йдеться не стільки про школу, скільки про побоювання дитини йти
з дому, розставатися з батьками. Якщо дитина дуже хвороблива, то зазвичай вона
перебуває в умовах гіперопіки з боку батьків.
Іноді
батьки самі побоюються школи і побіжно навіюють це своїм дітям або драматизують
проблеми початку навчання. Вони намагаються виконувати замість дітей їхні
домашні завдання, контролюють кожну написану дитиною літеру й тим самим створюють
у неї «навчальну фобію». Як результат – у дітей виникає невпевненість у
власних силах, сумніви щодо своїх знань, виробляється звичка чекати на допомогу
в найпростішій ситуації. Батьки при цьому керуються прагненням досягти
успіху за будь-яку ціну. Вони забувають, що діти і в школі залишаються дітьми –
їм хочеться погратися, побігати, «розрядитися», тобто потрібен час, щоб стати
такими ж свідомими, якими їх хочуть бачити дорослі.
Важливо
пам’ятати, що при спілкуванні з дітьми варто уникати погроз, наказів, критики з
переважанням негативізму, образливих прізвиськ, допиту безапеляційних
стверджень, несвоєчасних покарань. Погрози викликають страх, почуття
підлеглості, образу ворожість: «Якщо ти цього не зробиш, залишишся без
ласощів»; «Роби так, як тобі сказано, і не став зайвих запитань»; «Якщо ти не
можеш своєчасно виконувати домашні завдання, я серйозно подумаю над тим, чи не
слід заборонити тобі гуляти на вулиці (або сидіти біля комп’ютера, або
займатися в спортивній секції).
Накази –
виявлення влади над іншою людиною, що руйнує атмосферу рівноправності (між тим
у певних ситуаціях їх можна застосовувати, але досить обережно): «Тобі це
говорить батько(мати), ти повинен його (її) слухатись», «Як тобі не соромно так
розмовляти з дорослими, негайно припини»; «Я тобі забороняю товаришувати
з…».
Критика
з переживанням негативізму без надії на виправлення (досить небезпечна для
дитини, оскільки залишає дитину без батьківської любові та підтримки) «Ти
зовсім не навчений працювати»; «Твої зошити такі неохайні!»; «Ти не слідкуєш за
своїми речами, вони у тебе розкидані, де завгодно».
Образливі прізвиська, що принижують гідність людини незалежно від віку: «Так
може поводити себе тільки упертий віслюк»; «Таке може сказати лише дурень»; «І
в кого тільки такий йолоп міг уродитися» (зрозуміло, що всі ці репліки тільки
закріплюють у свідомості дитини «модель приниження інших» і руйнують її
самооцінку, знижуючи її захисні механізми).
Допит –
образливе з'ясування несуттєвих деталей, що фактично є проявом недовіри до
дитини: «Ну то скільки годин у тебе пішло на це?»; «Скільки це коштувало?»;
«Чого це ті так пізно?»; «Чим ти займаєшся?». Безапеляційне ствердження
мотивів поведінки: «Ти ніколи не мав бажання цим займатися»; «Ти не хочеш
поводитися належним чином мені на зло»; «Ти скупий» тощо є руйнівними для її
психічного здоров'я, оскільки не дають можливості розібратися в її діях,
створюючи стіну вигаданих нереальних фактів. Несвоєчасні поради в той
момент, коли дитина просто хоче, щоб її вислухали: «Якби у тебе на столі був
лад, то не довелося б хвилюватися, коли ти шукаєш потрібні папери»; «Чому ти не
зробила це так, як я тобі казав, отепер маєш»; «Просто не звертай на це увагу».
Дуже важливо, щоб батьки пам’ятали про те, що обговорюючи з дитиною її
поведінку, вони повинні намагатися підкреслити, що взагалі задоволені дитиною
як особистістю. Це можна зробити, кажучи: «Ти припустився кількох помилок, але
подивись, як ти…». Цим протиставленням батьки дають дитині зрозуміти, що можна
робити помилки, але їх більше цікавлять успіхи дитини, а не її
помилки. Батьки мають використати такі слова, які сприяють розвитку «Я -
концепції» і почуття адекватності дитини. Протягом дня батьки мають можливість
створити у дитини почуття власної корисності та адекватності. Один шлях полягає
в тому, аби продемонструвати дитині ваше задоволення від її досягнень або
намагань. Інший шлях – навчити дитину справлятись з різними завданнями. Цього
можливо досягти з допомогою установки: «Ти можеш це зробити».
Отже, уникайте,
остерігатися деяких невдалих реплік на адресу своїх дітей. Аналізуйте свої дії
та щовечора пригадуйте, скільки разів ви сказали дитині:
·
я зайнята;
·
подивися, що ти накоїв;
·
не говори так швидко;
·
це треба робити не так;
·
неправильно;
·
коли ж ти нарешті навчишся?!
·
скільки разів я тобі казала;
·
ні, я не можу.
Уникаючи цих реплік,
ви можете підтримати свою дитину, додаючи їй впевненості, що ви до неї
небайдужі. Навіть якщо дитина і не дуже добре щось робить, батьки мають
довести їй, що їхні почуття до неї не змінився. Корисними можуть бути такі
висловлювання:
·
Мені буде дуже приємно спостерігати за тим, що відбувається!
·
Якщо все буде не так, як тобі хотілося, для тебе це буде гарним уроком.
·
Усі ми люди, й всі припускаємось помилок. Врешті-решт, виправляючи свої
помилки, ти теж вчишся.
Для того щоб довести
свою віру в дитину, батьки повинні мати мужність і бажання зробити таке:
·
забути про минулі поразки дитини;
·
допомогти дитині набути впевненості в тому, що вона впорається з отриманим
завданням;
·
дозволити дитині розпочати «з нуля», спираючись на те, що батьки вірять в
неї, в її здатність успіху;
·
пам’ятати про минулі успіхи й повертатися до них, а не до помилок.
Дуже
важливо піклуватися про те, щоб створити дитині ситуацію з гарантованим
успіхом. Можливо, це вимагатиме від батьків зміни ставлення до дитини, але
справа того варта. Потрібно чітко усвідомлювати, що успіх породжує успіх і
підсилює впевненість у своїх силах як у дитини, так і у батьків.
Отже, щоб підтримати дитину, необхідно:
1. Спиратися на сильні
сторони дитини.
2. Уникати підкреслення
невдач дитини.
3. Показувати, що задоволені
дитиною.
4. Вміти і бажати
демонструвати любов до дитини.
5. Вміти допомогти дитині
поділити великі завдання на менші, такі з якими вона може впоратися.
6. Проводити більше часу з
дитиною.
7. У взаємовідносинах з
дитиною активно використовувати гумор.
8. Знати про всі спроби
дитини, які вона здійснила, щоб виконати завдання.
9. Вміти взаємодіяти з
дитиною.
10. Дозволяти дитині самій
вирішувати проблеми ті, де це можливо.
11. Уникати дисциплінарних
заохочувань і покарань.
12. Приймати індивідуальність
дитини.
13. Проявляти емпатію (розуміння
відношень, почуттів, психічних станів іншої особи) і віру в свою дитину.
14. Демонструвати
оптимізм. Існують слова, які підтримують дитину, й слова, й слова, які руйнують
її віру в себе.
Наприклад, слова підтримки:
·
Знаючи тебе, впевнений, що ти все зробиш добре.
·
Ти робиш це дуже добре.
·
У тебе є деякі думки щодо цього? Чи готовий ти почати?
·
Це серйозний виклик, але я впевнений, що ти готовий до цього.
Слова розчарування:
·
Знаючи тебе і твої здібності, гадаю, ти можеш зробити це набагато краще.
·
Ти можеш зробити це набагато краще.
·
Ця ідея ніколи не буде реалізована.
·
Це для тебе занадто складно, тому я сам це зроблю.
Батьки часто плутають підтримку з похвалою і нагородою. Похвала може бути
і не бути підтримкою. Наприклад, дуже щедра похвала може здатись дитині
нещирою. В іншому випадку вона може підтримати дитину, яка має осторогу, що не
відповідає батьківським очікуванням. Підтримка базується на тому, щоб
допомогти дитині відчути свою потрібність. Різниця між підтримкою і нагородою
визначається часом та ефектом. Нагорода звично видається дитині за те, що вона
зробила дещо дуже добре, або за її досягнення в певний період часу. Підтримка,
на відміну від похвали, може надаватися за будь-якої спроби або невеликого
прогресу. Коли я виявляю задоволення від того, що робить моя дитина, це
підтримує її і стимулює продовжувати справу або робити нові спроби. Вона отримує
задоволення від себе.
Підтримувати можна з допомогою
·
окремих слів («гарно», «охайно», «прекрасно», «чудово», «вперед»,
«продовжуй»);
·
висловлювань («Я пишаюся тобою», «Мені подобається, як ти працюєш», «Це
дійсно прогрес», «Я задоволений твоєю допомогою», «Дякую», «Все гаразд»,
«Добре, дякую тобі», «Я задоволений що ти в цьому брав участь», «Я задоволений,
що ти намагався це робити, хоча все вийшло зовсім не так, як ти цього
очікував»);
·
дотиків (поплескати по плечу; доторкнутись до руки; м’яко підняти
підборіддя дитини; наблизити своє обличчя до її обличчя; обійняти її);
·
спільних дій, фізичної взаємодії (сидіти, стояти поруч з дитиною; м’яко
вести її; гратися з нею; слухати її; їсти разам з нею);
·
вираз обличчя (усмішка, підморгування, кивок, сміх).
Підтримка батьків та дітей під час війни
Поради із підтримання психічного і фізичного здоров'я, безпеки, харчування, освіти та розвитку
Поради для батьків « Безпека під час війни»
Забезпечення безпеки дітей під час війни є критично важливим завданням для дорослих. Діти є особливо вразливою категорією, тому необхідно застосовувати спеціальні заходи для їхнього захисту. Ось кілька важливих рекомендацій:
- Навчіть дитину базових правил безпеки. Діти повинні знати, як діяти під час обстрілів, що робити при сигналі тривоги, і як поводитися в екстремальних ситуаціях. Поясніть їм важливість спускатися в укриття і триматися подалі від вікон.
- Постійний контроль за дітьми. Слідкуйте, щоб діти завжди були поруч або під наглядом відповідальних осіб. У місцях скупчення людей (під час евакуації чи в укритті) переконайтеся, що вони знаходяться поруч з вами або у безпеці.
- Аптечка для дитини. У вас завжди має бути дитяча аптечка з необхідними ліками. Також переконайтесь, що у дитини немає алергічних реакцій на певні медикаменти.
- Евакуаційний план. Обговоріть з дітьми план дій у разі екстреної евакуації: де вони повинні бути, якщо ситуація загостриться, і як тримати зв’язок. Поясніть, як користуватися мобільними телефонами або іншими засобами зв’язку.
- Заспокоюйте дитину. Психологічна підтримка дуже важлива. Поясніть дітям, що відбувається, доступною для них мовою, але без зайвих подробиць, які можуть їх налякати. Підтримуйте емоційний зв'язок, щоб вони почувалися захищеними.
- Ідентифікація. У дитини завжди має бути при собі документ або браслет з ідентифікаційною інформацією: ім'я, прізвище, контактний телефон батьків або опікунів.
- Обережність з незнайомцями. Навчіть дітей не розмовляти з незнайомими людьми і не приймати від них нічого, якщо поруч немає дорослих, яких вони знають.
- Ігри та заняття. У безпечному місці важливо відволікати дитину: займайте її книгами, іграми, малюванням, щоб вона могла відчувати менше стресу.
Безпека дітей під час війни залежить від уваги та підготовки дорослих, тому дотримання цих правил допоможе зменшити ризики і зробить перебування у складних умовах більш контрольованим.
Забезпечення фізичної безпеки дітей – це один з найважливіших аспектів турботи під час війни або інших екстремальних ситуацій. Ось кілька рекомендацій для захисту дітей:
- Перебування в укритті. Поясніть дитині, що при звуках сирени або сигналу небезпеки слід негайно йти до укриття (підвал, бомбосховище або найнадійніше місце в будинку). Регулярно тренуйте разом з дитиною шлях до укриття.
- Захищені зони у будинку. Якщо укриття немає поблизу, оберіть найбезпечніше місце у квартирі чи будинку, наприклад, коридор чи ванну кімнату без вікон. Облаштуйте це місце для тривалого перебування: ковдри, подушки, вода, їжа та іграшки, які можуть заспокоїти дитину.
- Евакуація. Якщо є загроза військових дій, плануйте евакуацію заздалегідь. Діти повинні знати, куди і як вони будуть переміщені, що їм потрібно взяти з собою (документи, улюблену іграшку для заспокоєння). Важливо, щоб дитина не відставала від дорослих.
- Правила поведінки на вулиці. Діти повинні знати, що не можна торкатися невідомих об'єктів на вулиці (особливо підозрілих предметів, які можуть бути вибухонебезпечними). Також слід пояснити, що потрібно триматися подалі від будівель, які можуть бути пошкоджені або обвалитися.
- Безпека вдома. Перевірте всі вікна та двері – вони повинні бути щільно закриті, щоб зменшити ризик ураження осколками. Якщо є можливість, встановіть додаткові бар’єри або використовуйте м'які предмети для захисту віконних прорізів.
- Правильне харчування та сон. Навіть у стресових ситуаціях намагайтеся забезпечити дитині регулярне харчування та час для відпочинку. Це допоможе підтримувати її фізичний стан на належному рівні та зміцнювати імунітет.
- Фізична активність. Навіть у складних умовах важливо знаходити можливості для фізичної активності: ігри, зарядка, невеликі вправи для зняття напруження та підтримки здоров’я.
- Контроль за станом здоров’я. Постійно слідкуйте за станом здоров'я дитини. У разі рани чи захворювання важливо вчасно надати медичну допомогу. Якщо ви не маєте доступу до лікаря, навчіться основам першої допомоги.
Фізична безпека дітей потребує постійної уваги та організації. Дотримання цих рекомендацій допоможе мінімізувати ризики та забезпечити максимальний захист.
Інформаційна безпека для дітей під час війни та в повсякденному житті є не менш важливою, ніж фізична. У сучасному світі діти мають доступ до інтернету і можуть стикатися з дезінформацією, психологічним тиском та шкідливим контентом. Ось кілька порад, як забезпечити інформаційну безпеку дітей:
- Контроль доступу до інформації. Важливо обмежувати доступ дітей до небезпечних або шокуючих новин та відеоматеріалів, які можуть викликати страх або паніку. Обговоріть з дитиною те, що вона бачить чи чує, пояснюючи складні події у доступній та спокійній формі.
- Фільтрація контенту в інтернеті. Використовуйте програми для батьківського контролю, які дозволяють обмежувати доступ до небажаних сайтів або контенту. Ці інструменти допомагають захистити дитину від небезпечних сайтів, кібербулінгу або шахрайства в мережі.
- Навчіть дитину критичному мисленню. Поясніть дітям, що не вся інформація в інтернеті правдива. Навчіть їх перевіряти джерела та бути обережними з тим, що вони бачать або читають в інтернеті. Заохочуйте звертатися до вас за допомогою, якщо щось здається дивним або незрозумілим.
- Розкажіть про небезпеку спілкування з незнайомцями онлайн. Поясніть дитині, що не слід спілкуватися з незнайомими людьми в інтернеті або надавати їм особисту інформацію (адресу, телефон, місце проживання). Це допоможе уникнути можливих шахраїв або небезпечних ситуацій.
- Встановіть правила використання гаджетів та соціальних мереж. Обмежте час, який дитина проводить в інтернеті, та встановіть конкретні години для використання гаджетів. Контролюйте, якими соцмережами користується дитина, і обговорюйте, що можна публікувати, а що ні.
- Захист особистих даних. Навчіть дитину, що не можна передавати свої паролі, номери телефонів, адреси чи інші особисті дані в інтернеті без вашого дозволу. Поясніть важливість використання складних паролів для акаунтів та їх регулярної зміни.
- Кібербулінг. Поясніть дитині, що вона може зіткнутися з образами або залякуванням онлайн. Якщо це станеться, важливо одразу повідомити про це батьків або вчителів. Навчіть дитину не відповідати на провокаційні повідомлення та блокувати кривдників.
- Доступ до правдивої інформації. Покажіть дитині, які джерела інформації є надійними і як можна отримувати актуальні та правдиві новини. Діти можуть запитувати, що відбувається навколо, тому краще давати їм чітку та перевірену інформацію.
- Психологічна підтримка. У ситуаціях, коли дитина зіткнулася з негативною інформацією, важливо допомогти їй впоратися з емоціями. Поясніть, що дорослі роблять усе можливе для її безпеки, і ви завжди поруч для підтримки.
Інформаційна безпека допомагає дітям уникати стресових ситуацій, пов'язаних з впливом війни та іншими небезпечними подіями. Ваш постійний контроль та підтримка сприяють створенню здорового інформаційного середовища для дитини.
Дорогі батьки!
У ці важкі часи, коли наша країна переживає військові дії, ваша роль у забезпеченні безпеки ваших дітей є надзвичайно важливою. Ось кілька ключових моментів, які допоможуть вам захистити їх:
- Інформуйте дітей про небезпеки. Поясніть їм, що відбувається, з урахуванням їхнього віку. Використовуйте прості слова та не лякайте зайвими подробицями. Дайте зрозуміти, як діяти у небезпечних ситуаціях.
- Створіть безпечне середовище. Забезпечте вашій родині безпечне укриття на випадок обстрілів. Підготуйте необхідні речі для евакуації, щоб ваша дитина відчувала себе впевнено.
- Надайте емоційну підтримку. Будьте уважними до емоційних потреб ваших дітей. Заохочуйте їх ділитися почуттями, ставте запитання і слухайте. Це допоможе зменшити тривогу та страх.
- Забезпечте стабільність у навчанні. Намагайтеся зберігати рутину навчання, навіть якщо воно проходить онлайн. Підтримуйте інтерес до освіти і хобі, щоб діти відчували, що життя триває.
- Контролюйте інформацію. Будьте уважними до того, що ваші діти дивляться та читають. Вибирайте контент, який не викликає зайвого стресу.
- Залучайтеся до спільноти. Долучайтеся до місцевих ініціатив, які підтримують дітей у ці складні часи. Разом легше подолати труднощі.
Ваше піклування, увага та любов створять безпечне середовище для дітей, де вони зможуть відчувати підтримку та надію, навіть у найважчі часи.






Немає коментарів:
Дописати коментар